Blog

Deel dit artikel via:
Nieuws werkgevers

Belang van uitzendkracht voor groeiende arbeidsmarkt onverminderd groot

Eind mei bracht UWV de Arbeidsmarktprognose 2016-2017 uit. Een vooruitblik met goed nieuws, want volgens de verwachtingen van UWV komen er in twee jaar tijd ruim 200.000 banen bij. En de uitzendsector draagt daar met 86.000 nieuwe banen fors aan bij.

13 februari 2020 in Nieuws werkgevers
Belang van uitzendkracht voor groeiende arbeidsmarkt onverminderd groot

Eind mei bracht UWV de Arbeidsmarktprognose 2016-2017 uit. Een vooruitblik met goed nieuws, want volgens de verwachtingen van UWV komen er in twee jaar tijd ruim 200.000 banen bij. En de uitzendsector draagt daar met 86.000 nieuwe banen fors aan bij.

Arbeidsmarkt ontworsteld uit crisis

“Het meest opvallende nieuws uit onze Arbeidsmarktprognose is dat we eindelijk een groei van het aantal banen te pakken hebben,” aldus Rob Witjes, manager Arbeidsmarktinformatie UWV WERKbedrijf. In totaal komen er in de komende twee jaar ruim 200.000 banen bij. We lijken ons te ontworstelen uit de crisis. Maar de onzekerheid blijft groot. Met name de ontwikkeling van de Chinese economie en de olieprijs zijn ongewis.”

“Niet alleen speelt de uitzendbranche een belangrijke rol als banenmotor,
ook de maatschappelijke waarde is groot.”
Rob Witjes, UWV

 

Banengroei het grootst binnen uitzendbranche

Volgens Witjes is er een werkgelegenheidsgroei te zien in meerdere sectoren, zoals de horeca en de groot- en detailhandel. Daarnaast is er voor het eerst weer banengroei in de bouw, constateert hij. “Maar de banengroei is het grootst in de uitzendbranche: daar komen in twee jaar tijd 86.000 banen bij. De uitzendsector is daarmee een belangrijke banenmotor van onze economie.” Daarbij gaat het niet alleen om kleine baantjes, benadrukt Witjes. “We zagen in de afgelopen jaren een stijging in het aantal langlopende contracten in fase B en C. Onder druk van de Wet werk en zekerheid zou die trend kunnen doorzetten.”

 

Flexibilisering zet door

Uit de UWV-analyse blijkt dat sinds 2015 het totale aantal banen weer groter is dan vóór de economische crisis in 2008. “Maar dat geldt niet voor het aantal zogenaamde werknemersbanen”, zegt Witjes. “Je ziet vooral een groei van het aantal zzp’ers en uitzendbanen.” De sterke groei van het aantal uitzendbanen is volgens Witjes deels te verklaren door een structurele ontwikkeling op de arbeidsmarkt: de flexibilisering zet door. Daarnaast is er een ‘inhaalspurt’ gemaakt na een heel diepe recessie, analyseert hij. “De eerste jaren na een recessie blijven werkgevers voorzichtig. Dus kiezen ze eerder voor een uitzendconstructie, dan voor een vast contract.” Die groei van het aantal uitzendbanen zal de komende jaren wat afvlakken, voorspelt Witjes. “Bij aanhoudende economische groei zullen werkgevers weer eerder zelf een tijdelijk of vast contract aanbieden. Dat remt de groei van het aantal uitzendbanen. Maar een daling - zoals het CBS onlangs over het eerste kwartaal van 2016 naar buiten bracht - voorzien wij niet.”

 

Maatschappelijke waarde uitzendbranche

Niet alleen speelt de uitzendbranche een belangrijke rol als banenmotor, ook de maatschappelijke waarde is groot, stelt Witjes vast. “Uit onze cijfers blijkt dat 34% van alle mensen die vanuit de WW-uitkering aan de slag gaat, weer werk vindt via een uitzendorganisatie. Voor werkloze vijftigplussers ligt het aandeel op zo’n 30%, voor hen biedt uitzendwerk dus tevens een belangrijke opstap naar de arbeidsmarkt.” Witjes ziet nog diverse mogelijkheden om de maatschappelijke rol van de sector nog verder invulling te geven. “Wij zien dat ‘herhaalwerkloosheid’ vooral ouderen en lager geschoolden treft. Door het aanbieden of organiseren van niveau-verhogende scholing zouden uitzendorganisaties ervoor kunnen zorgen dat deze groepen veerkrachtiger worden op de arbeidsmarkt.” En ook voor werknemers die - vaak door hun hogere leeftijd en een eenzijdig arbeidsverleden - een onzekere positie binnen een bedrijf hebben, kan de uitzendbranche toegevoegde waarde hebben, meent Witjes. “Uitzendorganisaties kunnen als hrm-partner voor bedrijven een belangrijke rol spelen om uitstroom te voorkomen. Juist door mensen duurzaam aan de slag te houden, kan de uitzendbranche haar maatschappelijk aanzien verder vergroten.”

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk