Blog

Deel dit artikel via:
Blog

Van onderwijzeres en een bedrijf in de mode naar onderneemster bij Flexibility Groep

Dit jaar heeft de Flexibility Groep haar 15 jarig bestaan mogen vieren. Ter aanvulling hiervan hebben wij de allereerste onderneemster van de Flexibility Groep gevraagd om haar verhaal met ons te delen. Jolanda Bordewijk is vanaf dag één, met nog altijd veel plezier, onderneemster bij Flexibility Office in Breda.

03 december 2021 in Blog
Van onderwijzeres en een bedrijf in de mode naar onderneemster bij Flexibility Groep

“Als ik nog iets wil in dit leven en ik wil een andere stap maken, dan moet ik dat nu doen anders ben ik te oud.”

De sympathieke brunette begint te vertellen over de start van haar carrière. Deze trapte zij af in het onderwijs, op een school voor blinde en slechtziende kinderen. Al snel kreeg zij (op 24 jarige leeftijd) de neiging stappen te gaan zetten in haar leven, zo vertelt ze: “Ik bevond mij buiten het zakelijk leven. Al mijn vrienden en vriendinnen zaten wel in die wereld en zij kregen bijvoorbeeld lease auto’s, dat vond ik natuurlijk super leuk. Ik bedoel, zo kortzichtig hè?”. In 1985, zette zij op aandringen van een vriendin de eerste stap naar de uitzendbranche bij haar toenmalige werkgever: “Daar heb ik 17 jaar gewerkt en toen heb ik heel veel verschillende dingen gedaan. Toen was het tijd voor iets nieuws!”

“Super leuk, maar heel eenzaam. Er waren geen collega’s in de buurt.”

De drang om te ondernemen nam de overhand en zo begon Jolanda haar eigen agentuur in damesjassen. Na 2.5 jaar kwam hier een einde aan: “Ik vond het super leuk maar heel eenzaam, dus heb ik het verkocht.” Laat dit nou net één van de unieke eigenschappen zijn van de Flexibility Groep; zelfstandig werken, maar niet alleen zijn! Dit is dan ook het punt waar haar pad kruiste met dat van de oprichter van de Flexibility Groep. Enthousiasmerend werd haar het plan voor het bedrijf toegelicht. Zo vertelt ze enthousiast: “De branche is heel erg leuk, dat heb ik altijd gevonden! De dynamiek: er is altijd reuring en soms ook gedoe. Bovendien ben je veel in contact met mensen. Toen mij dan ook werd gevraagd of ik hier met mijn achtergrond aan wilde beginnen, kon ik enkel antwoorden: ‘Nou zeker!’, en ik doe het nog steeds!”

“Mijn gesprekken voer ik altijd face 2 face. Ik denk wel effectief, maar niet efficiënt.”

Toen we haar vroegen naar de veranderingen die de afgelopen 15 jaar met zich mee hebben gebracht, komt haar behoefte aan persoonlijk contact naar boven: “Vroeger kwam iedereen naar de vestiging en had je die continue in- en uitloop van mensen, nu is alles veel meer online. Alhoewel, mijn gesprekken voer ik altijd face 2 face. Destijds ben ik dit gaan doen omdat ik de branche leuk vind, maar ook omdat ik het leuk vind om mensen te spreken. Ik denk dat dit wel effectief is, maar niet efficiënt.” In het gesprek met Jolanda komt dan ook naar voren dat dit hetgeen is wat haar karakteriseert tegenover haar klanten; persoonlijk contact.

“De omgang naar de klanten toe, dat ben ik en ik ben niet veranderd.”

De grootste verandering ten opzichte van toen ze begon? De enorme groei die het bedrijf door heeft gemaakt. “Met z’n vieren zijn wij begonnen, in een klein hoek pandje.”, ligt Jolanda uit. “Toen was alles spannend, de eerste uitzendkracht, de eerste plaatsing, alles. Dat groeide al vrij snel. Het is in de loop van die 15 jaar echt een bedrijf geworden natuurlijk.”

Wanneer we haar vragen of er ook dingen juist hetzelfde zijn gebleven, antwoord ze hier vastberaden op. “De omgang naar de klanten toe dat ben ik, en ik ben niet veranderd. Dat is ook hoe de formule werkt, een klant of kandidaat heeft te maken met de naam Flexibility maar in persoon hebben zij te maken met mij. Ik heb niet een andere insteek dan toen ik begon.”

Over haar antwoord op de vraag wat klanten het meest waarderen aan haar, neemt ze langer de tijd om tot een antwoord te komen: “Dat vind ik een moeilijke zeg.” Aarzelend begint ze: “Ik denk dat ik wel betrouwbaar ben, een rustige gesprekspartner en dat ik ook wel eerlijk ben. Afhankelijk van de relatie die ik heb met een klant natuurlijk, maar als ik echt iemand niet kan vinden dan zeg ik dat ook. Ik probeer hoe dan ook wel altijd een extra stapje te zetten.”

“Ik wil het geen online verhaal laten zijn, maar echt contact houden met de opdrachtgevers en kandidaten.”

Natuurlijk brengt één 15 jaar lange klantrelatie grote voordelen met zich mee. Zo ligt Jolanda toe: “Klanten die ik al heel lang bedien, ken ik goed. Ik weet wat voor mensen zij zoeken, telkens opnieuw het gehele verhaal uitleggen is niet nodig. Ik weet wel wat bij hun past, dat is mijn grote kracht.” Ook geeft ze aan het een groot voordeel te vinden dat kandidaten na enkele tijd bij haar aankloppen om de samenwerking weer op te pakken.

“Idealiter zou je even veel vacatures hebben in verhouding tot je klanten, dat is nooit zo.”

We horen continu dat we ons momenteel in een kandidaten markt bevinden. Dit is natuurlijk niet de enige verandering geweest in de uitzendbranche. Volgens Jolanda was het nog lastiger toen er meer kandidaten dan vacatures waren: “Omdat je dan zoveel mensen spreekt en hele schrijnende verhalen hoort van mensen die werk zoeken en zo graag willen, dan heb je gewoon niet genoeg aanbod. Nu is het zo dat als je wilt werken, je kan werken.”

Uit de manier waarop Jolanda dit onder woorden brengt, blijkt een enorme hoeveelheid empathie. Zo zegt ze: “Natuurlijk is het bij bedrijven ook grote noodzaak om mensen te vinden, maar de persoonlijke verhalen van mensen; ontslag, het huis, de hypotheek, dat vond ik aangrijpender dan de huidige kandidaten markt. Het voelt wat minder zwaar.”

“Je moet gewoon heel breed georiënteerd zijn. Je moet commercieel, administratief en sociaal zijn!”

Naast de dynamiek van de uitzendbranche, haalt Jolanda energie uit de veelzijdige vaardigheden die het vak van de mensen vraagt. Lachend geeft ze toe: “Gelukkig wordt de administratie bij de Flexibility Groep zo veel mogelijk uit handen genomen. Dat vind ik minder leuk.” Tevreden stemt de onderneemster ermee in dat het een mooie prestatie is om na 15 jaar nog plezier te hebben in het werk dat je doet.

“Zelfs al denk je ‘ik heb de perfecte match’, het is nooit een gelopen race!”

Toch geeft ze ook aan: “Het is natuurlijk ook een vak met teleurstellingen, de opdrachtgever of kandidaat kan altijd terugkomen op de gemaakte keuze.” Ook hier komt Jolanda’s empathische instelling naar boven, wanneer zij zegt: “Ik wil mensen altijd hun eigen keuze laten volgen. Ik ben niet iemand die te pusherig is, dat doe ik niet. Ik vind dat mensen daar een echt een open en vrije keuze in hebben.” Natuurlijk is het deze instelling die haar al zo ver heeft gebracht en waar op de lange termijn nog steeds de vruchten van worden geplukt.

Wanneer we haar tot slot vragen of ze met de kennis van vandaag bepaalde situaties anders had aangepakt, denkt Jolanda hier lang over na. Ze kijkt terug naar de tijd toen ze begon in de uitzendbranche, 35 jaar geleden: “Ik voel dat ik nu een meer volwassener gesprekspartner ben voor opdrachtgevers en kandidaten. Met de mensenkennis die ik vandaag de dag heb, vertrouw ik erop goede kandidaten te kunnen selecteren. In het begin vond ik dat allemaal heel eng en hierin ben ik enorm gegroeid.”

Één ding is duidelijk, Jolanda zit nog uitstekend op haar plek en blijft de branche en haar werk super leuk vinden.

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk