Blog

Deel dit artikel via:
Blog

Hoe behoud je jouw beste personeel?

Je personeel is een heel erg belangrijk onderdeel van je bedrijf. Hoe zorg je er nou voor dat je die toppers bij je houdt en dat ze tevreden blijven binnen jouw bedrijf?

29 oktober 2021 in Blog
Hoe behoud je jouw beste personeel?

Iedereen weet dat medewerkers die het goed doen een heel erg waardevolle bijdrage leveren aan een bedrijf. Ze zorgen er onder andere voor dat alles goed verloopt en helpen het bedrijf met groeien qua winst en omzet. Het is een proces met veel inspanning om een goede werknemer te vervangen. Daarom is het heel erg belangrijk om juist die werknemers een reden te geven waardoor ze bij jouw organisatie blijven. Hieronder geven we een handvol goede tips waarmee dit verwezenlijkt kan worden.

Wordt een aantrekkelijke werkgever

Het is ten eerste heel erg belangrijk dat je werknemers zichzelf goed voelen, want blij personeel trekt weer ander personeel aan. Als ze het idee hebben dat bij jou werken erg leuk is, is het natuurlijk erg aantrekkelijk voor anderen om ook bij dat bedrijf te gaan werken. Er zijn een aantal factoren die hierop betrekking hebben namelijk: doorgroeimogelijkheden, de cultuur en hun eigen rol.

Met deze factoren zou je jouw organisatie aantrekkelijker kunnen maken voor mensen die je graag wilt behouden. Hier volgen een aantal manieren hoe je dit kan doen:

1: zorg voor de juiste mensen

Het is erg belangrijk dat iemand natuurlijk doet wat die leuk vindt en zijn perfecte rol in het bedrijf heeft gevonden. Als hij een rol in het bedrijf krijgt die die toch niet helemaal verwacht had, is de kans natuurlijk groot dat die sneller het bedrijf zal verlaten.

Daarom is het dus van belang dat de werving en selectie goed gedaan wordt zodat de juiste persoon voor de juiste rol uitgezocht kan worden. Die persoon kan dan uiteindelijk gaan doorgroeien als die het erg naar zijn zin heeft, en dat is wat je als bedrijf zijnde naartoe streeft.

2: zorg voor goede communicatie

Medewerkers stellen het erg op prijs als ze meegenomen worden in nieuwtjes van de organisatie, dit geeft een samenhorig gevoel. Zorg dus dat ze op de hoogte gesteld worden van updates die in het bedrijf plaats vinden.

Laat de medewerkers bijvoorbeeld ook vragen stellen of commentaar geven op dingen die zich in het bedrijf afspelen zodat ze echt het gevoel hebben dat ze erbij horen.

3: zorg voor leuke extra’s

Het is natuurlijk niet nodig om je medewerkers continu van allerlei dure traktaties te voorzien. Er zijn hartstikke veel goedkopere manieren die de medewerkers ook erg zullen waarderen.

Wat vaak erg gezellig is, is bijvoorbeeld een leuke vrijdagmiddagborrel of een leuk uitje met het personeel. Of zorg dat je ze sportlessen aanbiedt, in ieder geval biedt ze af en toe wat extra’s waardoor ze toch een fijn gevoel krijgen.

4: vergelijkbare arbeidsvoorwaarden

Salaris is natuurlijk ook een erg belangrijke factor voor een medewerker. Als een medewerker merkt dat er bij een concurrent veel meer te halen valt zal die snel overstappen.

Zorg er dus altijd voor dat er genoeg research gedaan is naar salaris bij de concurrent zodat je daar in ieder geval niet te ver onder gaat zitten en deze misschien in het beste geval zelfs overtreft.

5: kansen om door te groeien

Mensen leren vaak graag iets bij om nog beter te worden in hun eigen vakgebied. Het is niet alleen goed voor hun, maar natuurlijk ook voor de organisatie.

Een erg goed plan dus om te investeren in persoonlijke ontwikkeling in de vorm van interne en externe trainingen waardoor de medewerkers zichzelf kunnen blijven ontwikkelen. Dit geeft de medewerker de kans om zich te ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf en het is ideaal voor het bedrijf.

Tot slot: kijk goed naar het totaalplaatje

Het allerbelangrijkste is nog wel dat het totaalplaatje er goed uit ziet. Het is voor een organisatie natuurlijk erg lastig om in elk gebied goed te scoren.

Als je dus merkt als organisatie dat je niet het beste salaris kan bieden, investeer dan wat meer in doorgroeimogelijkheden of in een goede teamsfeer.

Een goede balans is dus het allerbelangrijkst en zal ervoor zorgen dat je die topmedewerker langer kan behouden in jouw bedrijf. Kijk hier dus een kritisch naar en ontdek zelf waarin jouw bedrijf uitblinkt en waar de kansen nog liggen.

 

Deel dit artikel via:

Reacties


  1. TWI Company: 23-05-2022 17:06
    Wat een handige tips voor personeelsbehoud! Vooral het vijfde punt, kansen om door te groeien, omdat het in het voordeel ligt van de werknemer, maar ook van het bedrijf. Daarom dat Training within industry belangrijk is, kwaliteit en productiviteit in het bedrijf gaan er door omhoog terwijl de werknemers zich ook meer betrokken voelen.
    groetjes,
    Felix

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk