Blog

Deel dit artikel via:
Blog

De do’s en dont’s in het nieuwe recruiten

We worden gebombardeerd met trends en ontwikkelingen. Wat vandaag uitstekend werkt is morgen achterhaald en vis versa. Dit is niet anders op de arbeidsmarkt en dat vraagt ook om een dynamische aanpak. Bedrijven worden geforceerd mee te gaan met de tijd en de manier van recruiten zoals vroeger is niet meer. Maar hoe pak je dit dan wel verstandig aan, en kom je aan geschikte kandidaten voor openstaande functies? Het antwoord is efficiënte Job Marketing en Employer Branding!

21 januari 2022 in Blog
De do’s en dont’s in het nieuwe recruiten

Push strategie is verleden tijd
Door de ontwikkelingen op het gebied van technologie verschuift het recruiten naar de digitale wereld. Waar vroeger een bedrijf haar vacatures invulde door intercedenten dagen achter elkaar laten bellen, laat de hedendaagse markt dit niet meer toe. Het irritatie punt van kandidaten wordt sneller en sneller bereikt en daarbij valt jouw belletje weg in de tientallen anderen van die dag.

Dit zorgt ervoor dat het moet worden omgedraaid; een zogeheten ‘pull strategie’. Laat de kandidaten naar jou komen door middel van interesse die jij hebt gewekt met goede marketing! Dit wil niet zeggen dat je moet gaan strooien met beloftes die je niet kan nakomen of onrealistisch zijn. Kandidaten over de streep trekken met beloofde werknemer vakanties en torenhoge bonussen levert vaak geen lange termijn relatie op met winstgevende werknemers.

Employer Branding versus Job Marketing
Velen hebben een idee wat het brede begrip arbeidscommunicatie inhoudt maar hoe pak je dit nou goed aan? Allereerst is het leerzaam om te weten wat het verschil is tussen Job Marketing en Employer Branding.

  • Employer branding is gericht op jouw bedrijf in het oog werpen van de doelgroep. Wat zijn de zogeheten Unique Selling Points (USP’s) van het bedrijf. Er wordt hierbij voornamelijk uitgelicht waarom de kandidaat voor jouw bedrijf moet kiezen en niet andersom.
  • Met Job Marketing wordt gericht op het vermarkten van openstaande vacatures naar potentiële kandidaten. Je speelt in op de belangen van de doelgroep en probeert eventuele onzekerheden weg te nemen.

De twee gaan niet los van elkaar en worden dan ook vaak samen ingezet. Het is hierbij belangrijk om uit te gaan van jouw belangen. Het korte termijn belang versus het lange termijn belang: een vacature invullen of de naamsbekendheid van je bedrijf opbouwen.

Ontsnappen aan de kandidatenmarkt
Enorm veel werkgevers vissen in dezelfde vijver, ook wel de Red Ocean genoemd in de marketing. Dit vereist minimale drempels voor kandidaten om te solliciteren. Denk hierbij aan ‘solliciteer direct’ knoppen, het achterwege laten van een motivatie brief, het uploaden van LinkedIn profielen, etc.

Om te ontsnappen aan deze Red Ocean moet jij of uitblinken in wat je doet en te bieden hebt, of een dusdanig imago voor jezelf creëren dat je gaat opereren in een specifiekere markt. Dit vinden en bedienen van een specifiek marktdeel wordt ook wel niche-marketing genoemd. Op deze manier stap je dus uit de overvolle vijver en ontsnap je aan de overvloed van concurrentie.

Uitblinken in arbeidsmarkt communicatie
Er is steeds meer aanbod voor hulp op het gebied van marketing. Toch is het heel belangrijk om dit goed te (laten) doen omdat je anders de plank behoorlijk mis slaat. Er is namelijk zo veel kennis te vergaren op het gebied van marketing, dat het ook steeds toegankelijker wordt om deze kennis op te doen. Hierdoor moet je oppassen dat je geen onwaarheden gaat verspreiden of activiteiten gaat uitvoeren waarvan je in de essentie te weinig kennis hebt. Dit kan namelijk ertoe leiden dat iemand anders met meer specialisme op dit gebied jou aan de kant zet.

Hierbij zijn de communicatie uitingen en kanalen van groot belang. De uitingen moeten heel verschillend zijn en er echt uitspringen. Onderzoek wijst uit dat mensen binnen 0,3 seconden bepalen of jouw advertentie interessant is of niet. Het is dan ook zeker een goed idee om jouw bedrijfsimago wat je hebt verkregen d.m.v. Employer Branding, in te zetten in je uitingen! Vervolgens moet er een efficiënte manier worden gevonden om deze uitingen te presenteren aan jouw doelgroep.

Marketing is dus nog niet zo makkelijk en er zit meer in dan je denkt. Wij hebben geavanceerde mogelijkheden om jouw vacature en je bedrijf in de spotlight te zetten! Neem bijvoorbeeld eens een kijkje naar onze Employer Branding Pakketten of de arbeidsmarktscan die wij voor jouw bedrijf kunnen inzetten.

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk