Blog

Deel dit artikel via:
Nieuws

Het is zo ver: Google for Jobs nu ook in Nederland

Lange tijd zijn we er al over aan het speculeren, Google for Jobs komt naar Nederland. Door de zichtbaarheid van vacatures te vergroten, wil Google het personen makkelijker en effectiever maken om een baan te vinden. Wat houdt Google for Jobs in, hoe werkt het en hoe grijp je de kans om goed gevonden te worden met je vacatures? Je leest het hier.

27 augustus 2020 in Nieuws
Het is zo ver: Google for Jobs nu ook in Nederland

Waarom Google for Jobs?

Veel werkzoekenden beginnen hun banenzoektocht in de zoekmachine van Google. Een kleine maar logische stap dus voor Google om Google for Jobs te introduceren. De reden hiervoor is dat Google de online banenzoektocht van werkzoekenden slimmer en efficiënter wil inrichten. Hiervoor maakt Google gebruik van Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) oftewel Kunstmatige Intelligentie.

Het doel van Google for Jobs is werkgevers en werkzoekenden eenvoudig en snel met elkaar verbinden. Dit wil Google realiseren door relevante zoekresultaten te tonen die aansluiten bij de behoeften van de zoeker. Door middel van de historie van zoekgedrag, de locatie en andere demografische kenmerken worden de vacatures bepaald. Voor de werkzoekende is het hierna heel eenvoudig om resultaten te filteren. Zo kan iemand direct in Google filteren op type contract, branche en noem maar op. Dit zorgt voor werkzoekenden dus voor veel gemak.

Wat is zo speciaal aan Google for Jobs?

Ik hoor je al denken: “Er bestaan toch al allemaal verschillende platformen, zoals Indeed, Monsterboard, Nationale Vacaturebank, LinkedIn Jobs en nog veel meer. Waarom is Google for Jobs dan zo speciaal?”

Wat Google for Jobs anders maakt is dat het niet met een aparte vacaturewebsite of URL werkt. Op het moment dat werkzoekenden een zoekopdracht ingeeft in Google komt hij/zij meteen in de Google for Jobs omgeving terecht.

Google scant alle online websites en vacaturebanken en toont alle vacatures die er op basis van deze zoekopdracht zijn (bijv. fulltime customer service medewerker Maastricht) in één overzichtelijke lijst. De kandidaat hoeft niet langer meer verschillende websites te bezoeken om interessante vacatures te vinden. Google for Jobs sorteert dit voor hen.

Google for Jobs nadelig voor MKB-bedrijven?

Hoewel het met de introductie van Google for Jobs nog steeds mogelijk is om je vacature op meerdere plekken uit te zetten, zal Google, met behulp van haar algoritme, bepalen van welke vacaturesite het de vacature hoog in de zoekmachine plaatst. Op dit moment lijken daarvan vooral de grote jobboards, zoals Indeed, Monster en Glassdoor te profiteren. Zij hebben de samenwerking opgezocht met Google om een mooie plek te veroveren voor hun vacatures. Dit heeft hun vruchten afgeworpen want in landen waar Google for Jobs al gebruikt wordt, krijgen deze vacaturesites een hoge positie. Dit lijkt nadelig voor kleinere jobboards, organisaties en recruitmentbureaus die hun vacatures online onder de aandacht willen brengen, want hoe kun je er met jou vacatures bovenuit springen? Zij beschikken immers niet over invloed om een samenwerking met Google aan te gaan.

Toch kun je, net als met veel andere dingen in Google, tot op zeker hoogte de plaats in Google for Jobs beïnvloeden. Er zijn verschillende dingen die je daarvoor kunt doen. Zolang je rekening houdt met het algoritme en de richtlijnen van Google kun je een mooie plek veroveren.

Waar moet je rekening mee houden?

Een nadeel van de Google for Jobs richtlijnen is dat je jouw vacatures minder makkelijk kunt onderscheiden van andere partijen. Waar je vroeger nog kon kiezen voor pakkende en hippe vacaturetitels en je een eigen draai kon geven aan je vacature, moet je nu de strakke Google richtlijnen volgen om een hoge positie in Google te kunnen verwerven. Als kleinere partij wil je je met je vacatures juist graag onderscheiden om zo mensen naar je vacature te trekken. De komst van Google for Jobs maakt dit lastiger omdat je op dit gebied wel origineel wilt zijn, want je wilt je immers onderscheiden, maar dat het dus niet té origineel mag. Het is lastig om daar een goede balans in te vinden, omdat je niet weet hoe het algoritme van Google deze vacatures precies beoordeelt.

Daarnaast zijn sommige richtlijnen die worden gesteld niet altijd heel gemakkelijk te volgen, want niet elke opdrachtgever stelt het op prijs wanneer de bedrijfsnaam en het salaris expliciet in de vacature worden vermeld. Laat dat nu net belangrijke onderdelen in de vacatures zijn om deze hoog in Google te krijgen. Voor ons als recruitmentbureau betekent dit dat we hierover nieuwe afspraken moeten gaan maken met onze opdrachtgevers.

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk