Blog

Deel dit artikel via:
Nieuws

Zó trekt u als organisatie de juiste mensen aan!

Hoe vind je als bedrijf (top)talent voor vacante functies? In een tijd van krapte is dit erg lastig, omdat werkzoekenden veel keuze hebben. 89% van de werkenden blijkt dan ook jaarlijks op zoek te gaan naar interessante carrièremogelijkheden. Het grootste deel hiervan oriënteert zich vooral op functies buiten de organisatie waarvoor ze werkzaam zijn.

15 mei 2019 in Nieuws
Zó trekt u als organisatie de juiste mensen aan!

Topwerkgevers vinden en behouden gemakkelijker talent vanwege de prettige bedrijfscultuur, de goede arbeidsvoorwaarden en de goede ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden. Employer branding wordt dus steeds belangrijker voor het aantrekken van geschikt personeel. Vooral de online zichtbaarheid van organisaties doormiddel van blogs en social media kanalen gaat daarin een steeds belangrijkere rol spelen, aangezien werkzoekenden zich steeds meer online gaan oriënteren.

Voor 46% van de werkzoekenden blijkt daarbij de online reputatie van een organisatie een doorslaggevende rol te spelen bij het wel of niet solliciteren op een specifieke functie. Dit is in grote mate afhankelijk van de informatie die over het bedrijf te vinden is. Uit onderzoek blijkt dat 83% van de werkzoekenden online reviews raadpleegt om meer over een organisatie te weten te komen. Ook wanneer er online niets over een bedrijf te vinden is kan dit potentieel talent weerhouden om te reageren op een vacante functie.

Andere aspecten die meespelen bij het wel of niet solliciteren hebben voornamelijk te maken met de stabiliteit van het bedrijf (48%), salarisinformatie (46%) en de missie en visie van de organisatie (40%).

Toch is er wel een duidelijk onderscheid te zien tussen mannen en vrouwen. Voor vrouwen speelt salaris (54%) een belangrijkere rol dan voor mannen (40,8%). Tevens blijkt daarnaast voor mannen de missie en visie (39,6%) van een organisatie belangrijk te zijn terwijl voor vrouwen de carrièrekansen (43,9%)  en secundaire arbeidsvoorwaarden en flexibiliteit (45%) een grotere rol spelen. (zie infographic)

Persoonlijke benadering voor aantrekken talent

Tevens blijkt uit onderzoek dat meer dan de helft van de werkzoekenden liever niet zelf op zoek gaat naar een nieuwe baan. Ze willen vooral benaderd worden door organisaties en uitzendbureaus en dan het liefste op basis van hun persoonlijke interesses door bijvoorbeeld een video of persoonlijke chat.

Ook het optimaliseren van het mobiele sollicitatieproces kan bijdragen aan het vinden van het juiste talent. Aangezien 52%van de millennials solliciteert via hun smartphone is het van belang als organisatie ook hierop in te springen. Dit kan door ze bijvoorbeeld hun CV gemakkelijk te kunnen laten uploaden via hun telefoon, of ze door met één druk op de knop mobiel te laten solliciteren.

Zoekt u talent voor één van uw vacatures? Neem dan HIER contact met ons op. Wij helpen u graag! 

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk