Blog

Deel dit artikel via:
Blog

Het nieuwe belonen

Het afgelopen jaar is de manier van werken flink veranderd. We zijn flexibeler geworden en aanwezigheid op kantoor is niet meer heilig. Ook de manier van belonen is aan verandering onderhevig. Want als je niet meer alle dagen op kantoor zit, moet je dan nog beloond worden voor aanwezigheid? Daarom: 7 trends in het belonen van werknemers.

06 juli 2021 in Blog
Het nieuwe belonen

Kennis versus ervaring

We leven in een kenniseconomie, dus is beloning niet meer automatisch gekoppeld aan ervaring. Creativiteit, kennis en innoverend vermogen zijn vaak belangrijker en worden hoger ingeschat dan ervaring. Informatie is tegenwoordig veel breder beschikbaar en niet afhankelijk van de plek waar je werkt. Je marktwaarde wordt dus bepaald door de kennis die je hebt en de manier waarop je dat gebruikt.

Senioriteit komt niet met de jaren.

De tijd dat je er automatisch ieder jaar op vooruit gaat tot je pensioen is voorbij. Dankzij de inzet van bijvoorbeeld ZZP’ers is uurtarief afhankelijk van de marktwaarde en toegevoegde waarde, dat heeft ook z’n weerslag op de manier waarop we vaste mensen belonen.

Hard versus soft

Steeds meer bedrijven kijken naar de sociale vaardigheden in plaats van de keiharde feiten. Het is niet altijd het eindresultaat dat telt, maar de manier waarop je het samen bereikt. Niet wat maar hoe je het bereikt. Samenwerken, communiceren en initiëren zijn belangrijke vaardigheden en worden steeds beter beloond.

Vast versus flexibel

De mate van flexibiliteit van vaste medewerkers wordt steeds belangrijker. Hoe breder je talent inzetbaar is, hoe beter je positie. Het zijn je competenties die bepalen hoe multidisciplinair je kunt werken en inzetbaar bent. Het is niet meer een en dezelfde rol die je binnen een bedrijf vervult, maar de flexibiliteit om meerdere rollen te vervullen.

Ondernemers versus ondernemend

Ondernemerschap wordt beloond. Zeker binnen een onderneming. Als je als werknemer bereid bent om risico te nemen en om in jezelf te investeren, dan investeert een werkgever in jou. Het zijn niet de jaren die tellen, maar groei en innoverend vermogen dat meetelt.

Tijd versus productiviteit

Tot slot, waar het mee begon: belonen op basis van aanwezigheid. Met het nieuwe werken en thuiswerken neemt dit als beloningsvorm af. Gekeken moet worden naar de resultaten en de output van werknemers in plaats van de uren dat er gewerkt is. Mits het resultaat meetbaar is.

En met dat laatste komt ook de belangrijkste mits, het moet ook allemaal maar kunnen. Natuurlijk verandert niet alles, overal en in één keer. Maar dit is wel het moment om er over na te denken en om te kijken naar nieuwe vormen van belonen, wellicht in de vorm van bonussen of deel vast en variabel.

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk