Blog

Deel dit artikel via:
Blog

“Ik wil recruitmentpartner zijn van mijn klanten” - Stephanie Barnes

Iedere ondernemer heeft een uniek verhaal. Bij Flexibility hebben we er zelfs 29! Flexibility Office bestaat namelijk uit een club ondernemers die onder de vlag van onze franchiseformule ieder een eigen bedrijf hebben opgebouwd. Ondanks de gedeelde passie voor arbeidsbemiddeling en ondernemerschap, is iedere Flexibility vestiging uniek. Iedere franchisenemer is namelijk op hun eigen manier uniek en runnen daarom hun eigen (lokale) vestiging precies zoals zij dit succesvol achten. Die verzameling van unieke karakters en ondernemingen zien wij bij Flexibility dan ook als onze kracht. Het is om die reden dat we ieder van onze Franchisenemers graag uitgebreid aan je voorstellen. We beginnen daarbij met onze altijd stralende Stephanie!

12 april 2021 in Blog
“Ik wil recruitmentpartner zijn van mijn klanten” - Stephanie Barnes

“Ik had als kind altijd al overal andere ideeën over, over hoe het efficiënter en nóg beter kon.”

Toen we aan de 27-jarige franchisenemer Stephanie van de vestiging ‘Bergen op Zoom e.o.' vroegen om zich voor te stellen met een persoonlijk verhaal, trapte ze ons interview af met de woorden: “Tja… Wie ben ik? Ik ben Stephanie. Trotse mama van mijn zoontje die ik op mijn 19e levensjaar heb mogen krijgen. Ik was destijds een jonge, alleenstaande moeder en heb daarom altijd hard geknokt om een stapje vooruit te zetten.” Dat is vanuit ons perspectief dan ook een goede manier om het vechtershart van deze jonge onderneemster te omschrijven. Het ondernemerschap is haar op het lijf geschreven. “Door het ondernemerschap van mijn ouders weet ik eigenlijk niet beter dan altijd hard te werken en altijd door te gaan. Ik had als kind altijd al overal andere ideeën over, over hoe het efficiënter en nog beter kon.”

“Wat het maakt dat ik ondernemer in de arbeidsbemiddeling wilde worden? Het persoonlijke aspect in mijn werk, dat ik zelf liever anders wilde toepassen.”

Na een aantal jaren ervaring in de uitzendbranche te hebben opgedaan, heeft Stephanie daarom in december 2019 de daad bij het woord gevoegd en zich aangesloten bij de Flexibility Groep. Ondanks dat de arbeidsbemiddeling an sich haar ontzettend aansprak, had zij een duidelijk andere visie over de invulling van deze rol. “Waar ik tegenaan liep in de arbeidsbemiddeling was met name de ‘massa’: het móeten plaatsen en het móeten halen van bepaalde targets en KPI’s. Het feit dat je altijd maar een ‘moetje’ had, ging mij zo ontzettend tegenstaan”, zo legt de goedlachse blondine uit. Ze besloot daarom om het roer om te gooien en kon in haar eigen bedrijf eindelijk de rol als arbeidsbemiddelaar zo inkleden als ze zelf voor ogen zag. “En wat ik daar leuke aan vindt”, zo vertelt ze stralend verder: “is dat je én commercieel bezig bent, want je maakt een organisatie succesvoller, maar je bent óok persoonlijk bezig. Dus het is gewoon een combinatie van. En dat is wel écht wie ik ben.”

“Mijn streven is altijd om buiten de bestaande paden te lopen. Dat vind ik heel erg belangrijk. Elke klant is anders.”

Stephanie heeft dus altijd al duidelijk voor ogen gehad dat zij op een andere manier wilde werken. Met name de ‘massa’ bij een gemiddeld uitzendbureau was iets waar ze het in haar werk lastig mee had. “Ik vind persoonlijk dat het gewoon heel belangrijk is: waar past dan iemand? Wat heeft degene dan nodig? Heeft ‘ie ons niet nodig en solliciteert hij zelf? Dan kunnen wij er ook voor degene zijn in díe periode.” Gelukkig kan ze haar persoonlijke visie op arbeidsbemiddeling in haar nieuwe rol goed kwijt. Zo vertelt ze dat ze een totaal andere werk- en denkwijze heeft kunnen aannemen. “Ik loop niet meer het standaard werving en selectieproces van: hier heb je een vacature en succes. Nee. Ik ga echt naar de klant toe. Ook al is dat in de avonduren.”

“Ik krijg vaak van klanten terug dat ze mijn aanpak prettig vinden. En wat ze ook zeggen, is dat ik eigenlijk daarin toch ook wel gewoon een tikkeltje brutaal ben!”

Maar niet alleen de functie invulling wordt uitvoerig besproken en uitgepluisd. Ook houdt deze Zeeuwse dame vaak haar opdrachtgever eens goed de spiegel voor. “Ik krijg vaak van klanten terug dat ze mijn aanpak prettig vinden. En wat ze ook zeggen, is dat ik eigenlijk daarin toch ook wel gewoon een tikkeltje brutaal ben! Ik durf ze namelijk gewoon belangrijke vragen te stellen, als: wat vinden mensen van jou als directeur? Wat krijg jij voor feedback? Wat maakt dat het personeel dit nodig heeft? En is dat wel écht zo?” Voor Stephanie is het dus belangrijk dat die ‘match’ tussen kandidaten en opdrachtgevers zo duurzaam mogelijk is. Door te weten wat iemand vraagt, leert zij haar klant door en door kennen, de vacature goed te doorgronden en daarmee de opdrachtgever beter te helpen. Haar streven is dan ook een effectieve plaatsing waarbij de kandidaat écht op zijn/ haar plek zit en voor langere duur een goede match is. Om dit te bewerkstelligen integreert ze het liefst zelf nog in het bedrijf. Zo pretendeert de jonge onderneemster: “Wat mij ook anders maakt, is misschien ook wel de durf om eens écht mee te gaan in het bedrijf zelf. Het liefst ga ik een dagje mee op de werkvloer. Dat ik gewoon even meegenomen wordt in de huidige vraag, want hoe kun je nou iemand plaatsen, zonder dat je weet wat er speelt?”

“Een plaatsing is gewoon een euforisch gevoel. Dat is zo tof! Heel gek, ik word er gewoon al energiek van als ik het erover heb. Maar…”

Dat deze ambitieuze dame graag een extra stapje zet om de perfécte match te vinden, is dus duidelijk. Toen we haar dus de vraag stelde waar zij iedere ochtend voor op staat en écht een kick van krijgt, antwoorde ze: “Ja, die plaatsing is gewoon een euforisch gevoel. Dat is zo tof! Heel gek, ik word er gewoon al energiek van als ik het erover heb.” Het trotse gevoel komt volgens haar voort uit een combinatie van een maatschappelijk doel en het succesvoller maken van een bedrijf. “Je hebt namelijk iemand aan een baan geholpen, die ook weer blij thuiskomt.” Maar dat geldt ook voor een werkgever, vertelt Stephanie. “Dus dat moment… Dat euforische gevoel dat de plaatsing is gerealiseerd... Dat maakt wel dat ik dit werk graag doe. Maar…”, zo vervolgt onze franchisenemer haar verhaal, “stel dat dat niet zo is en er niemand geplaatst wordt, maar we er wel achter zijn gekomen dat de vacature toch niet nodig of helemaal juist is. Als ik de opdrachtgever daarbij geholpen heb om buiten zijn hokje en de bestaande paden te denken, is dat natuurlijk ook wel heel mooi.” De afronding van iedere zoektocht, welke uitkomst die dan ook heeft, geeft Stephanie dus de kick om zich iedere dag met volle overtuiging weer in te zetten voor haar opdrachtgevers! “Tuurlijk wil je de match! Dat is mijn boterham… Maar het is en blijft ook een succes om een opdrachtgever te ondersteunen in het proces. Uiteindelijk hoop je dat wanneer het toch nodig is, ze weer aan mij en de fijne samenwerking terugdenken. Dan hoop je dat ze denken: ‘Oh ja, dat was die dame die met ons meedacht en eigenlijk haar eigen belang opzijschoof, omdat ze niet wilde doordrukken dat we iemand moesten plaatsen.’ ”

“Ik wil niet alleen er zijn op het moment dat er een vacature is. Ik wil ook kennis kunnen delen over bijvoorbeeld: hoe maken ze zelf nou een vacature op? Wat doen ze daar zelf aan?”

Voor Stephanie is het partnerschap en de samenwerking met haar opdrachtgevers dus erg belangrijk. Die inzet wordt dan ook vaak erkent en beloond door haar opdrachtgevers. Zo krijgt ze vaak te horen dat ze verder denkt dan een ander uitzendbureau. Toch zijn het niet zo zeer deze woorden waar de jonge onderneemster voornamelijk trots op is, maar des te meer de daden. “Een mooi voorbeeld is dat een huidige klant mij nu vaak voorstelt bij anderen, omdat ik goed werk heb geleverd. Daardoor kom ik nu ook in contact met steeds meer en steeds grotere opdrachtgevers. Dat is gewoon al zo’n mooi compliment! Op het moment dat je dan een offerte ondertekent terugkrijgt en je een jaar lang de vacatures mag gaan vervullen van een nieuwe opdrachtgever... Ja, weet je? Dát is waar ik trots op ben.” Dit toont volgens Stephanie namelijk dat haar betrokkenheid door haar opdrachtgevers wordt opgemerkt en gewaardeerd. “En ook wel het stukje vertrouwen dat ik graag met ze meegeef: dat ik er ook voor ze ben buiten de ‘match om’.”

“Als ondernemer begrijp je waar de klant doorheen gaat. Je begrijpt de pijn. Je begrijpt ook de successen. Je begrijpt wat ze voelen. Je kunt daardoor beter ‘levellen’ dan een bureau dat consultants in dienst heeft.”

Naast die mond-op-mondreclame die voor Stephanie de bekroning op haar werk geeft, vind ze vooral het wederzijds respect en partnerschap met haar opdrachtgevers gewoon ontzettend fijn en belangrijk in haar werk. De goede band die zij met haar klanten opbouwt komt volgens haar toch voort vanuit de gedeelde passie voor ondernemerschap. ““Als ondernemer begrijp je waar de klant doorheen gaat. Je begrijpt de pijn en ook de successen. Je begrijpt wat ze voelen. Zeker in tijden van Corona… Klanten kunnen met mij vaak gewoon beter ‘levellen’ dan met een bureau dat consultants in dienst heeft.” Ze sloot het interview dan ook af met de trotse woorden: “voor mij zijn de woorden niet direct het belangrijkste compliment, maar des te meer er voor elkaar zijn en elkaars ondernemerschap waarderen. Dat is voor mij het allergrootste compliment!”

Meer weten over Stephanie en Flexibility Bergen op Zoom e.o.? Volg haar dan zeker op LinkedIn.

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk