Blog

Deel dit artikel via:
Blog

Thuiswerken: met deze tips blijven je medewerkers betrokken

Eindelijk zag je je collega's weer, in ieder geval zo nu en dan. Maar daar komt weer een einde aan. Thuiswerken wordt opnieuw de norm, tenzij dat echt niet anders kan. Nou kwam dit nieuws voor veel bedrijven misschien niet meer als een donderslag bij heldere hemel. Toch heeft dit (wederom) een grote impact op je organisatie en je medewerkers. Want hoe houd je binding met je teams als iedereen ‘op afstand’ werkt? En hoe zorg je dat de thuiswerkers zich betrokken blijven voelen bij elkaar en het bedrijf? We geven je een aantal tips:

08 oktober 2020 in Blog
Thuiswerken: met deze tips blijven je medewerkers betrokken

1. Communiceren blijft ‘key’

Communicatie is in deze tijd belangrijker dan ooit. Medewerkers hebben behoefte aan die duidelijkheid nu de normale interactie ontbreekt. Onzekerheid vergroot de stress, vooral als er ook sprake is van fysieke afstand. Daarnaast kan thuiswerken voor sommigen een beetje saai of eenzaam zijn, met name voor mensen die de interactie met collega’s hard nodig hebben, zoals bijvoorbeeld nieuwe medewerkers. Zij durven wellicht minder snel om hulp en advies te vragen bij andere teamleden wanneer er sprake is van een virtuele afstand.

Blijf dus betrokken met je teamleden en zorg voor dagelijks contact (telefonisch of via videobellen), zonder ze te controleren of deadlines te benadrukken. Simpelweg jezelf benaderbaar en beschikbaar opstellen. Vraag bijvoorbeeld aan je teamleden waar ze tegenaan lopen en wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Zo voelt iedereen zich gehoord, betrokken, en zal het werken op afstand minder eenzaam aanvoelen.

2. Werk transparant en in de Cloud

Met de huidige technologie is het gemakkelijker dan ooit om op afstand te kunnen werken. Maar om goed te kunnen samenwerken is het van belang dat iedereen toegang heeft alle informatie. Zorg er voor dat bestanden openbaar in de Cloud staan zodat iedereen kan zien waar collega’s mee bezig zijn, en deel elkaars agenda. Zo voorkom je telefoontjes op ongewenste momenten.

3. Organiseer digitale contactmomenten

Voor een team is het belangrijk om regelmatig contact met elkaar te hebben. Op kantoor zijn die momenten even logisch als organisch - denk aan de gezamenlijke koffie ‘s ochtends en de wekelijkse borrel op vrijdag om het weekend in te luiden. Vertaal dit naar een ‘online variant’. Een simpel en effectief middel hiervoor is de digitale dagstart (en/of -afsluiting), bij voorkeur mét beeld. Iedereen meldt kort wat hij of zij gisteren heeft gedaan, wat voor vandaag op de agenda staat en wat daarbij hindernissen kunnen zijn. Het delen van successen zorgt voor een positieve werksfeer en daarnaast verlies je elkaar zo niet uit het oog!

4. Wees beschikbaar

Sta als manager klaar voor medewerkers wanneer ze je nodig hebben en wees goed bereikbaar. Waar het op kantoor laagdrempelig is om even bij elkaar langs te lopen, kan een digitale barrière lastiger te doorbreken zijn. Stimuleer medewerkers om regelmatig te chatten en te bellen wanneer er vragen zijn. Plan daarnaast wekelijks digitale een-op-een gesprekken in, zodat je weet hoe het met je medewerkers gaat. Op die manier behoud je ook het sociale contact onderling.

5. Heb vertrouwen

Stuur op basis van afgesproken resultaten, niet op activiteiten. Er kan al snel de behoefte bestaan om het werk van de medewerker te controleren. Dat is onbegonnen werk, niet productief en niet motiverend. Heb vertrouwen in je teamleden. Wees als leidinggevende zelf betrokken, open en transparant (zoals in de hier boven genoemde adviezen). Dan zul je zien dat jouw teamleden dat ook zijn!

 

Deel dit artikel via:

Reacties


  1. Bert-Jan Lappenschaar: 17-08-2021 16:00
    Ook voor thuiswerkers is het van belang een goede urenregistratie bij te houden. Het kan je helpen bij verkrijgen van inzichten in de besteding van je tijd. Deze is bij thuiswerken anders dan bij werken op het kantoor, terwijl wel de resultaten goed moeten blijven. Kijk eens op https://projecthours.nl/urenregistratie-in-excel/ hoe je kunt beginnen met urenregistratie

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk