Blog

Deel dit artikel via:
Blog

Blog #1 Employer branding is meer dan pingpong-competities en gratis lunch deel 1

Branding is iets dat terugkomt in alle facetten van de bedrijfscultuur. In de purpose en impact die een bedrijf heeft, in de kernwaarden, in de manier hoe met klanten of opdrachtgevers wordt omgegaan en in de communicatie en marketinginzet. Een onderscheidend werkgeversmerk - employer brand versterkt de positie van jouw organisatie op de arbeidsmarkt maar ook voor jou (potentiële) klanten. Daarom verdient deze branding top prioriteit. Wij helpen je alvast op weg met een aantal nuttige ingrediënten. Vandaag zullen er 5 van 8 gedeeld worden. Vrijdag zullen de overige 3 tips online komen.

25 maart 2020 in Blog
Blog #1 Employer branding is meer dan pingpong-competities en gratis lunch deel 1

Ik vind het altijd bijzonder om te zien dat vele bedrijven dit nog niet inzetten op het gebied van je nieuw talent.

Ingrediënt 1 - Betrek jij heel het bedrijf erbij? Of alleen HR / Marketing / Communicatie en Directie?

Begin bij de basis employer branding heeft geen zin als het niet in alle lagen van de organisatie gedragen wordt. Het is prima om samen met medewerkers of werkgroepjes een afdeling te maken die verantwoordelijk wordt voor de employer branding. Maar dit werkt NIET als rest van bedrijf er NIETS van af weet of het niet ondersteunt. Zorg in elk geval dat er draagvlak is bij alle afdelingen, niet alleen HR, Marketing/Communicatie en Directie. Dit is een behoorlijk uitdaging. Maar Rome is ook niet binnen één dag gebouwd! 

Wat vertellen jou medewerkers op een verjaardag over werken bij jouw organisatie?

Ingrediënt 2 - Waarom willen werknemers voor jou bedrijf werken?

Vóórdat je weet wat je wilt uitstralen naar de markt, moet je eerst weten wie je bent. Wat is de identiteit van de organisatie of beter gezegd: de employee value proposition. Hierbij draait het onder andere om de vragen: wat maakt jouw organisatie uniek, wat maakt werknemers trots en waarom willen ze graag voor jou werken? Om dat te bepalen, heb je input van je zittende werknemers nodig. Dat kun je achterhalen met behulp van een extern bureau, maar je kunt natuurlijk ook zelf een onderzoek opstellen. Een kwantitatieve vragenlijst onder alle medewerkers of kwalitatief in een groepssessie met een dwarsdoorsnede van het bedrijf. 

Pak dit ook door vaak op het moment dat er enquete wordt gedaan willen de werknemers aangehaakt blijven, ze zijn nieuwsgierig, zijn getriggerd en dan helaas wijst de realiteit uit dat zij pas maanden later geïnformeerd worden wat de uitkomst is OF juist helemaal niet!! Een NO GO wat mij betreft, zoek de verbinding! Neem ze mee in de processen, zorg voor een juiste en vooral tijdige communicatie wat jullie doelen zijn. Maak ze enthousiast! 

Ingrediënt 3- Wat vertellen jou eigen (potentiële) medewerkers op een verjaardag?

Begin met een goed verhaal. Mensen kiezen steeds bewuster voor een werkgever waarin ze zichzelf herkennen en die nastreeft wat zijzelf nastreven. Om de juiste talenten aan te trekken is het belangrijk dat je de purpose en strategie van jouw organisatie vertaalt naar een aansprekend verhaal. Met daarin een belofte die talenten laat zien wat jij als organisatie te bieden hebt. Breng het tot leven en de link moet er zijn op het moment dat iemand zijn CV verstuurd tot aan de (hopelijk) 10 tallen jaren later off boarding. Zorg dat dit verhaal continue terug komt in je marketing - denk aan alle social kanalen, werken bij site, maar ook via online banners. Maar allerbelangrijkste is eigen medewerkers: wat vertellen zij op een verjaardag over werken bij jouw organisatie? De eerste indruk is van groot belang voor de positionering als werkgever

Ingrediënt 4 - Werkgeversmerk, geen eenvoudige klus!

Velen van ons kennen werkgeversmerk die ze doorzetten naar hun klanten, de kernwaarden die ze willen uitdragen. De contactmomenten die ze hanteren maar ook vooral de persoonlijkheid die een relatie bouwt. Ik vind het altijd bijzonder om te zien dat vele bedrijven dit nog niet inzetten op het gebied van je nieuw talent. Met jou talent wil je een duurzame binding aan gaan, je wilt dat ze zich volledig inzetten. Ook potentiële medewerkers hebben meerdere contactmomenten met de organisatie nodig, voordat ze daadwerkelijk overgaan tot solliciteren. Het is belangrijk om de wervingsdoelgroepen, hun gedrag, hun wensen en eisen te kennen. Om die vervolgens via een effectieve communicatiestrategie te beïnvloeden. 

Zorg ervoor dat wat je buiten beloofd, binnen waarmaakt

Graag tot vrijdag voor de overige 3 tips!!

Hulp

MISSIE van Flexibility

Bij ons draait alles om toegevoegde waarde leveren. Dit vertaalt zich in aansluitende oplossingen zoeken, maatwerk en vinden/binden van de perfecte fit met de juiste (online) zichtbaarheid. Laten we buiten de bestaande paden gaan lopen en de kracht ontdekken van het inzetten van de juiste strategie. 

Stephanie Barnes Stephanie.barnes@flexibility.nl | 06 39 61 54 88

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk