Blog

Deel dit artikel via:
Blog

De kracht van recruitment marketing

Het recruitment proces heeft de afgelopen tijd verschillende veranderingen doorgemaakt en dit zal de komende tijd niet anders zijn. Zo zijn er nieuwe manieren van solliciteren, speelt digitalisatie een steeds grotere rol en blijven we spreken van een kandidatenmarkt. Hoe kunnen je hier als organisatie op inspelen om toch de juiste hoogwaardige kandidaten te werven? Eén van de antwoorden is de focus leggen op recruitment marketing. We leggen je uit wat deze vorm van marketing precies inhoudt, waarom het belangrijk is en wat de voordelen ervan zijn. Lees snel verder!

19 april 2023 in Blog
De kracht van recruitment marketing

Wat is recruitment marketing? 

Recruitment marketing is een proces waarbij bepaalde marketingtechnieken worden ingezet om kandidaten aan te trekken en tevens ook te betrekken. Dit werkt op een zelfde manier als marketing dat ingezet wordt om klanten binnen te halen. Recruitment marketing draait om een strategische benadering van werving. De focus ligt op het vinden van potentiële kandidaten waarmee een relatie opgebouwd kan worden en het verbeteren van employer branding. Het doel is om niet alleen de kwaliteit, maar ook de kwantiteit van sollicitanten te verbeteren. Recruitment marketing gaat dus verder dan het plaatsen van vacatures en het afwachten van reacties. 

Waarom is recruitment marketing belangrijk?

In de competitieve en krappe arbeidsmarkt van dit moment, is het als werkgever belangrijk om op te vallen en aantrekkelijk te zijn voor potentiële kandidaten. Met recruitment marketing is het mogelijk om je als organisatie te onderscheiden van concurrenten en deze potentiële kandidaten aan te trekken. Recruitment marketing stelt jouw organisatie in staat om relaties op te bouwen met kandidaten. De potentiële kandidaten zijn wellicht niet geschikt om meteen een vacature te vervullen, maar kunnen wel interessant zijn voor de toekomst. Dit proces zorgt voor het besteden van minder tijd en kosten aan het wervingsproces.

Wat zijn de voordelen van recruitment marketing? 

Recruitment marketing biedt meerdere voordelen voor organisaties die op zoek zijn naar talent om hun vacatures te vullen:

Aantrekken van hoogwaardige kandidaten

Recruitment marketing zorgt ervoor dat organisaties potentiële kandidaten aan trekken die goed passen bij de cultuur, waarden en behoeften van het bedrijf. Marketingtechnieken zoals het promoten van employer branding en het maken van aantrekkelijke content, zorgt ervoor dat jouw bedrijf extra onder de aandacht komt bij hoogwaardige kandidaten.

Verminderen van wervingskosten

Door een talentenpool van potentiële kandidaten op te bouwen en relaties met hen te onderhouden, kan recruitment marketing de wervingskosten verminderen. Het stelt organisaties in staat om snel te reageren op vacatures met gekwalificeerde kandidaten die al bekend zijn met het bedrijf. 

Versterken van de employer branding 

Een sterk werkgeversmerk is erg belangrijk in de competitieve arbeidsmarkt van dit moment. Recruitment marketing stelt organisaties in staat om hun werkgeversmerk te versterken door middel van waardevolle content, effectieve marketingcampagnes en daarbij het bevorderen van een positieve bedrijfscultuur. Op deze manier kun je je als organisatie onderscheiden van de concurrent en ervoor zorgen dat je opvalt voor potentiële kandidaten. 

Verbeteren van de kwaliteit van sollicitanten

Door gerichte recruitment marketingtechnieken toe te passen, kunnen organisaties kandidaten aantrekken die beter aansluiten bij de vereisten van de openstaande functies. Dit kan leiden tot een verbetering van de kwaliteit van sollicitanten, waardoor de kans groter wordt dat organisaties geschikte kandidaten vinden die goed passen bij het bedrijf. 

Opbouwen van een talentenpool voor de toekomst

Met recruitment marketing is het mogelijk om een talentenpool op te bouwen van potentiële kandidaten die misschien niet onmiddellijk geschikt zijn voor openstaande functies, maar wel interessant kunnen zijn voor toekomstige vacatures. Hierdoor kunnen organisaties proactief relaties opbouwen met potentiële kandidaten en snel reageren op vacatures, waardoor de time-to-hire wordt verkort en de wervingsprocessen efficiënter worden.

Verbeteren van de candidate experience

Recruitment marketing richt zich op het betrekken van kandidaten en het opbouwen van relaties met hen, wat kan leiden tot een verbeterde candidate experience. Door een positieve en persoonlijke ervaring te bieden aan potentiële kandidaten, kunnen organisaties hun reputatie als werkgever verbeteren en kandidaten aanmoedigen om positieve mond-tot-mondreclame te delen, zelfs als ze niet worden aangenomen.

Blijf dus niet achter en pas recruitment marketing toe om de perfecte kandidaat te vinden!

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk