Blog

Deel dit artikel via:
Blog

De recruitment trends van 2023

De recruitmentbranche is midden in een snel ontwikkelende economie, ontzettend hard gegroeid. Bij het overgrote deel van de branche ligt de focus op het implementeren van technologie en het werven van nieuwe klanten. Maar wat is nu de beste strategie en wat doen directe concurrenten? Lees hieronder wat de recruitment trends van 2023 zijn en hoe je hierop in kunt spelen!

30 maart 2023 in Blog
De recruitment trends van 2023

Automatisering en digitale transformatie

Steeds meer bedrijven in de branche maken gebruik van technologie om recruitmentprocessen te automatiseren en data te digitaliseren en implementeren in de bedrijfsstructuur. Daarbij is het van belang dat deze data geanalyseerd wordt om processen te optimaliseren. We zien dat dit in veel gevallen leidt tot omzetstijging, regelmatige doorplaatsingen en efficiëntie in het recruitmentproces als geheel. Daarmee kan tevens de betrokkenheid van klanten en kandidaten vergroot worden. We gaan hiermee toe naar een algehele digitale transformatie van de recruitment industrie.

Toch gaan niet alle bureaus hierin mee, terwijl er een aanzienlijk voordeel te behalen is. Bedrijven die de focus niet leggen op de implementatie van een digitale transformatiestrategie en de automatisering van het recruitmentproces, lopen het risico achterop te raken. Zaak dus om hier op in te spelen en de concurrentie voor te blijven. 

Nieuwe klanten 

Hoewel vorig jaar het uitbouwen van het klantenbestand geen topprioriteit was, staat dit in 2023 wel weer hoog op de prioriteitenlijst. Het speelt hierbij mee dat er over het algemeen een toenemende druk is op tarieven, er minder vacature aanvragen zijn en er grotere economische onzekerheid heerst. Het is dus van belang om nieuwe klanten en opdrachtgevers aan te trekken met deze ontwikkelingen in het achterhoofd. 

Talentpools 

De krapte in de arbeidsmarkt zal naar verwachting een grote uitdaging blijven komende tijd. Een laag aanbod van kandidaten, schreeuwt om een creatieve oplossing om kandidaten aan jou en je opdrachtgevers te binden. Hoewel dit doorgaans plaatsvindt door middel van sourcing, is dit niet altijd rendabel. De concurrent doet dit namelijk ook. Het opbouwen van een talentpool zou hiervoor een lucratieve oplossing kunnen zijn. Een database met loyale en potentiële kandidaten voor vacatures van opdrachtgevers. Hierdoor zijn kansen voor doorplaatsingen snel te achterhalen en dus ook te benutten. 

 

Ondanks de huidige uitdagingen in de recruitmentbranche, biedt het dus ook kansen die zeker benut dienen te worden om succes te behalen. Samengevat draait het om de volgende punten:

  • Automatisering van processen door middel van recruitment technologie
  • Focus op digitale transformatie
  • Het werven van nieuwe klanten door toenemende druk en onzekerheid
  • Het opzetten van talentpools 
Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk