Blog

Deel dit artikel via:
Blog

Hoe bereid jij je voor op de komst van generatie Z?

De komende jaren gaat generatie Z (18-24 jaar) aan de slag op de arbeidsmarkt. Aangezien zij in de digitale wereld zijn opgegroeid hebben zij een heel andere kijk op de wereld dan eerdere generaties. Om hen aan je organisatie te binden vergt dan ook een andere aanpak én inzicht in deze groep. Maar ja, hoe vind je deze generatie en hoe kun je ze als recruitmentbureau aan je binden?

28 mei 2019 in Blog
Hoe bereid jij je voor op de komst van generatie Z?

 Ze zijn ondernemend

Zo is generatie Z in het werkveld op zoek naar een vaste baan waarbij ze flexibel kunnen werken. Het maakt hen niet uit waar of wanneer ze hun werk doen, als ze hun flexibiliteit hierin maar kunnen behouden. Daarnaast ambiëren ze een baan waarin ze hun passie kwijt kunnen en een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld. Wanneer je dit weet is het gemakkelijker om hiermee rekening te houden in de werving en selectie.

 

Biedt relevante informatie aan

Hoewel dit voor elke generatie belangrijk is, blijkt generatie Z hier nog gevoeliger voor. Ze zijn opgegroeid in een wereld waarin alle informatie binnen handbereik ligt, maar tevens ook vluchtiger is. Door ze relevante informatie aan te bieden die persoonlijk op hen is afgestemd kun je met ze in contact komen. Daarbij vinden ze het belangrijk om heel specifiek te weten waar ze aan toe zijn en wat er van ze verwacht wordt.

 Maak gebruik van technologie

Door het digitale tijdperk waarin de generatie Z’er zijn opgegroeid is de wereld binnen handbereik. Daardoor leggen ze ook op een heel andere manier contact. Ook de werving naar potentiële kandidaten zal hierdoor anders verlopen.

Aangezien 99% de smartphone altijd binnen handbereik heeft, oriënteert deze generatie met name via hun mobiel. Als recruitmentbureau is het dus handig als de vacatures goed leesbaar zijn op mobiele schermen.

Het daadwerkelijke solliciteren gebeurt ook bij deze generatie nog steeds via de computer.

Vragen over vacatures of banen stellen ze het liefst via chat of whatsapp. Dit heeft de voorkeur boven e-mail en bellen. Zeker aan het begin van het sollicitatieproces hecht generatie Z hier veel waarde aan.

 Ze willen uitgedaagd worden

Generatie Z stelt hoge eisen aan zichzelf. Het continue blijven ontwikkelen staat bij hen hoog in het vaandel. Om ze te blijven boeien en binden dienen ze uitgedaagd te worden, want ze zijn altijd op zoek naar interessante, nieuwe kansen. Blijf dus goed met ze in gesprek om uit te vinden waar ze blij van worden, zoals bijvoorbeeld de kans om in het buitenland te werken. Maar liefst 70% van de generatie Z’ers geeft aan dit te ambiëren.


Daarnaast helpt het om ze:

- Trainingen aan te bieden waarmee ze zichzelf verder kunnen ontplooien.

- Vrijheid te geven in het ontplooien van eigen initiatieven.

 Pas open communicatie toe

Deze generatie is zelfverzekerd over het werk dat ze doen en de kennis die daarvoor nodig is. Ze weten wat ze willen en steken hun mening dan ook niet onder stoelen of banken. Niet zo vreemd dus dat open communicatie voor hen belangrijk is. Wanneer hier ruimte voor is, zullen zij zich ook betrokken voelen bij het werk en de organisatie waarvoor ze werkzaam zijn. 

Er zijn dus een aantal dingen waar je als recruiter rekening mee kunt houden om generatie Z aan je te binden. Zowel om ze in je eigen portfolio op te nemen, maar ook bij het bemiddelen bij opdrachtgevers. De generatie Z heeft door de digitale wereld een hele andere kijk op de wereld. Ook andere normen en waarden zijn voor hen belangrijk. Door hier rekening mee te houden en inzicht in te krijgen wordt het gemakkelijker om hen aan te trekken en bemiddelen.

Wil je meer informatie naar aanleiding van deze blog of heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op via: https://www.flexibility.nl/contact.

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk